وزیر بهداشت آلمان می‌گوید اعلام موثر بودن واکسن فایزر/بیوان‌تک دلگرم شده است، اما هنوز انتظار ندارد پیش از سه‌ماه اول سال ۲۰۲۱ این واکسن در این کشور در دسترس قرار بگیرد

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شرکت آمریکایی فایزر و همکارش، شرکت آلمانی بیوان‌تک روز دوشنبه ۱۹ آبان اعلام کردند که داده‌های اولیه یک کارآزمایی بزرگ  نشانده تاثیربخشی واکسن تجربی ساخت آنها به میزان بیش از ۹۰ درصد داست که نقطه عطف مهمی در مبارزه با پاندمی کرونا است.

ینس اشپان در یک کنفرانس خبری گفت: «اگر تاثیربخشی این واکسن نهایتا ثابت شود...نشانه خوبی است، چرا که نشان می‌دهد این واکسن می‌تواند باعث تغییر عمده‌ای در این پاندمی شود»، اما افزد که درباره زمان عرضه این واکسن باید محتاط بود، زیرا همیشه ممکن است موانعی در این مسیر ایجاد شود.

اشپان گفت برای اینکه زنجیره انتقال ویروس در جامعه شکسته شود، باید بین ۵۵ تا ۶۵ درصد مردم واکسینه و مصون شوند. اما بعید است در ابتدا واکسن به میزان زیادی در اختیاز قرار گیرد.

آلمان قصد دارد که مراکز واکسیناسیونی در این کشور ایجاد کند که در مرحله اول افراد در اولویت را واکسینه کنند و گروه‌های سیار واکسیناسون با این مراکز در ارتباط خواهند بود.

مرکز پژوهشی لئوپولدینا در آلمان و شورای اخلاق این کشور روز دوشنبه در مقاله‌ای درباره اولویت‌های واکسیناسیون اعلام کردند اولویت ابتدایی واکسیناسیون باید به افرادی داده شود که به علت سن بالا یا بیماری زمینه‌ای‌شان در معرض خطر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ هستند، به خصوص افرادی که در آسایشگاه‌های سالمندان یا سایر مکان‌های مراقبت درازمدت زندگی می‌کنند.

گروه دوم واکسیناسیون شامل افرادی می‌شود که به علت شغلشان بیشتر در معرض ویروس هستند، مانند کارگنان مراقبت بهداشتی خط اول که علاوه احتمال بیشتر عفونت خودشان می‌توانند عفونت را به افراد آسیب‌پذیر هم منتقل کنند.

سومین گروه در اولویت به نظر این کارشناسان افرادی هستند که برای تداوم زندگی عمومی ضروری هستند، از جمله مقامات بهداشتی، پلیس و نیروهای امنتیت، آتش‌نشانان و آموزگاران

این کارشناسن می‌گویند تعیین دقیق اولویت‌های واکسیناسیون فقط هنگامی قابل‌انجام است که همه داده‌های کارآزمایی مرحله سوم درباره مشخصات واکسن‌ها در اختیار قرار گرفته باشد.

وزارت بهداشت آلمان انتظار دارد امسال یا سال آینده آزمایش‌های هفت واکسن بالقوه به پایان برسد و پیش‌بینی ‌می کند نخستین واکسن‌های تائیدشده در سه‌ماه اول سال ۲۰۲۱ در دسترس باشند.

واکسیناسیون در آلمان اجباری نخواهد بود. دولت فدرال آلمان پول واکسن‌ها را خواهد پرداخت و هزینه‌ برپایی مراکز واکسیناسیون را دولت‌های ایالتی و شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی هر جا لازم باشد، تامین خواهند کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی وزارت بهداشت آلمان، برای بازبینی تاثیربخشی واکسن‌ها دولت داده‌های غیرشخصی شامل اطلاعات مربوط به سن، جنس، محل سکونت، زمان واکسیناسیون، نوع واکسن و دوز واکسن تزریق‌شده را گردآوری خواهد کرد.

کد خبر 563874

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha